Scholen en verenigingen verdienen geld met opruimen zwerfafval
Ruim veertig scholen en verenigingen in de gemeente Heerenveen doen mee aan het zwerfafvalbeloningssysteem ‘Schoon Belonen Heerenveen’. Zij ontvangen een vergoeding om twee jaar lang één of meerdere adoptiegebieden in de gemeente schoon te houden. Een schone omgeving én extra inkomsten, wie wil dat nou niet?
Schoon Belonen
Ruim 80 ‘adoptiegebieden’ worden al door scholen en verenigingen schoon gehouden. Als zij minimaal één keer per maand een opruimactie organiseren en deze zichtbaar maken via bijvoorbeeld social media, krijgen ze hiervoor een vergoeding van € 750 per adoptiegebied per jaar. Per schoongebied heb je zo’n 75 manuren per jaar nodig.
Ds. Hasperschool
De Ds. Hasperschool uit Akkrum-Nes was de eerste deelnemer van ‘Schoon Belonen’. Scholieren en ouders ruimden in Akkrum en Nes veel zwerfafval op. Daarnaast zetten docenten educatiemateriaal in om de omgeving 100 procent zwerfafvalvrij te houden. Scholieren en ouders haalden niet alleen veel volle zakken met afval op, maar hadden ook leerzame en gezellige opruimacties. Bovendien kon de school, mede door ‘Schoon Belonen’, een nieuw speeltoestel aanschaffen.
Meedoen aan ‘Schoon Belonen’
Alle maatschappelijke organisaties in de gemeente Heerenveen mogen zich inschrijven voor ‘Schoon Belonen’. De eerste overeenkomsten lopen van 2 september 2024 tot medio augustus 2026. Het is niet mogelijk de overeenkomst automatisch te verlengen. In het voorjaar van 2026 kunnen deelnemende organisaties zich opnieuw inschrijven voor Schoon Belonen Heerenveen 2026-2028.
Nieuwe deelnemers kunnen tussentijds instappen voor een adoptie tot en met de resterende looptijd van het contract (medio augustus 2026). De verrekening van de financiële vergoeding vindt plaats naar rato van het aantal maanden van deelname.
Scholen en verenigingen die mee willen doen met ‘Schoon Belonen Heerenveen’ kunnen zich via het online formulier inschrijven. Meer weten over de (beschikbaarheid van) adoptiegebieden? Kijk dan op de website van de gemeente.