Circulair inkopen
In een duurzame economie hergebruiken (of recyclen) we grondstoffen, materialen en producten zoveel mogelijk. Zo verminderen we de afvalstapel én de druk op natuurlijke hulpbronnen. Als ondernemer kun je grote stappen maken door circulair in te kopen. Maar welke mogelijkheden zijn er? Lees verder, kies voor circulair en word er ook één.
Versmallen, verlengen, sluiten
Bij circulair inkopen gaat het om het optimaliseren van de grondstoffenstroom. Dat kan op drie manieren: versmallen, verlengen of sluiten. Versmallen houdt in dat je minder grondstoffen gebruikt of kiest voor secundaire of biobased materialen. Je kunt ook de levensduur van producten verlengen door hergebruik of goed onderhoud. Door gebruikte materialen steeds opnieuw te gebruiken, waardoor het geen afval wordt, kun je de materiaalstroom sluiten. Dit draagt allemaal bij aan een zo laag mogelijke impact op het milieu.
Stap 1: Formuleer je ambities
Wat is jouw doel op het gebied van circulair inkopen? Wil je minder grondstoffen gebruiken, meer hergebruiken, of beide? CircularIQ heeft een model ontwikkeld om doelstellingen en aankoopstrategieën te bepalen. Handig!
Stap 2: Breng je externe keten in kaart
Een circulaire economie creëer je niet alleen. Daar is samenwerking voor nodig. Breng daarom de betrokken partijen (intern én extern) in beeld: van de grondstofproductie tot afvalmanagement. Wat zijn de verdienmodellen, belangen en verhoudingen tussen de partijen? Als je dit weet, kun je nadenken over hoe jij de nieuwe, circulaire keten voor je ziet.
Stap 3: Onderzoek de markt
Een marktonderzoek geeft je de meest actuele kennis en helpt je om je ambities aan te scherpen. Zo kun jij een maximale duurzaamheidsimpact realiseren. Neem contact op met marktpartijen om de informatie op te vragen die jij nodig hebt. Dit kan online, via individuele gesprekken of via een (open) bijeenkomst.
Stap 4: Kies een passende procedure
Heb je de eisen en criteria helder? Dan is het tijd om een passende procedure te kiezen voor je circulaire inkooptraject. Publieke organisaties moeten zich daarbij houden aan de wettelijk bepaalde aanbestedingsprocedures. Private organisaties hebben meer vrijheid.
Tip: Bied bij grotere inkooptrajecten een vergoeding aan voor de inspanning van marktpartijen. Zo voorkom je te hoge transactiekosten door een te intensieve procedure.
Stap 5: Stel eisen en criteria op
Het verschil tussen een eis en een criterium? Een eis is een ondergrens waaraan marktpartijen moeten voldoen. Een criterium geeft partijen de mogelijkheid om zich te onderscheiden. Probeer circulariteit zowel te meten (kwantitatief) als te beoordelen (kwalitatief). Daar zijn verschillende meetmethodieken voor beschikbaar. Denk aan een Life Cycle Analysis (LCA) of Milieukostenindicator (MKI).
Tip: Zorg voor een juiste verhouding tussen prijs en kwaliteit in de criteria. Ga voor een prijs-kwaliteitverhouding van 10 tot 30 procent prijs versus 70 tot 90 procent kwaliteit. Zo kunnen marktpartijen zich onderscheiden op kwaliteit en dus op circulaire ambities.
Stap 6: Maak contractafspraken
De gemaakte afspraken komen in een contract te staan. Denk na over wat je met elkaar moet afspreken om ervoor te zorgen dat de producten goed functioneren en je je circulaire ambities kunt realiseren. Leg deze afspraken vervolgens vast.
Voordat je start met circulair inkopen, is het slim om na te denken over de inrichting van de interne organisatie. Op de website ikwilcirculairinkopen.nl vind je hier een stappenplan voor.