Steeds meer mensen stappen in de deelauto
Hij rijdt als een zonnetje, maar wordt vaker gebruikt als het regent. De Buurtbestuurders deelauto bij It Pakhûs in Akkrum is nu langer dan een jaar in gebruik. Spontaan als het kan en op tijd via de app als het moet. “De meeste mensen gebruiken hem als tweede auto. Dat is beter voor de portemonnee én voor het milieu”, vertelt deelautogebruiker Jelle Wijbenga.
Voor Jelle is het de enige auto waar hij in rijdt. In zijn laatste eigen auto reed hij niet veel, dus toen die het begaf en hij van dit initiatief hoorde, was de keuze snel gemaakt. Zo vaak heeft hij de Buurtdeelauto niet nodig, hij neemt net zo lief de bus. Maar het is handig dat hij de mogelijkheid heeft om de elektrische Fiat 500 te gebruiken. Als hij naar familie in Sint Anne gaat, bijvoorbeeld.
Openen met de app
Jelle: “Deze auto rijdt als een trein. Hij is elektrisch dus hartstikke stil, maar hij trekt supersnel op. Ik moest wel even wennen aan de app en alle elektronica van binnen. Je hoeft natuurlijk niet meer te schakelen, er zit geen pook in en je hebt geen sleutel nodig om hem te starten: dat doe je met een knop. Het slot open je met de app, die maakt via bluetooth verbinding met de auto en dan kun je erin. Maar als je daar eenmaal aan gewend bent, werkt het heel gemakkelijk.”
Steeds meer dorpen
Vorig jaar oktober startte de pilot Buurtbestuurders met deelauto’s in Akkrum, IJlst en Balk. Buurtbestuurders is een initiatief van Freonen fan Fossylfrij Fryslân, Energie VanOns en Friesland Huur. Het wordt ondersteund door provincie Fryslân en gemeente Leeuwarden. Inmiddels zijn ook andere dorpen bezig om inwoners te enthousiasmeren voor een Buurtbestuurders deelauto, waaronder Grou en Aldeboarn.
Beheerder
Als een coöperatie, dorpsbelang, wijkcomité of bijvoorbeeld sportvereniging tien mensen bereid vindt die zich voor €25 per maand willen abonneren op een deelauto, kan Buurtbestuurders een auto in hun omgeving plaatsen. In Akkrum wordt de deelauto door een kleine veertig inwoners gebruikt. Zij kunnen met de WeGo-app op hun mobiele telefoon nagaan of de auto beschikbaar is en die reserveren. Naast de abonnementskosten betalen ze een kleine vergoeding per uur en per kilometer voor het gebruik. Wie liever geen maandelijkse abonnementskosten betaalt, maar wel graag van de auto gebruik wil maken, betaalt voor de gemaakte uren en kilometers iets meer.
Zonnestroom
Om er zeker van te zijn dat de Buurtbestuurders auto’s schoon blijven en worden opgeladen, wordt per auto een beheerder aangewezen. In Akkrum is dit It Pakhûs: een woongroep voor mensen met een beperking. De deelauto staat hier aan de Galemaleane voor de deur op een parkeerplaats met laadpaal die hem van stroom voorziet van de aanwezige zonnepanelen. In de toekomst kunnen coöperaties hiervoor ook hun eigen stroom gebruiken, via Energie VanOns.
Perfect alternatief
Wat voor Jelle het grootste voordeel is van de deelauto? “Dat het me veel minder geld kost. Deze auto rijdt niet op fossiele brandstof en ik hoef er ook geen verzekeringen of belasting voor te betalen. Dat zit bij het abonnement in. Bovendien vind ik het belangrijk dat er niet teveel nieuwe auto’s meer bij komen. Ze staan zo vaak stil en er komen ook niet genoeg parkeerplaatsen bij om ze allemaal kwijt te kunnen. Als mensen hun (tweede) auto niet dagelijks nodig hebben, denk ik dat de deelauto een perfect alternatief voor hen is.”