Samen kunnen we de transportketen verduurzamen
Hun vrachtwagens leggen dagelijks honderden kilometers af en in het warehouse wordt continu gezorgd voor een optimale temperatuur. Niet per se duurzaam, zou je misschien denken. Toch zet Bakker Transport en Warehousing uit Heerenveen grote ‘groene’ stappen.
Alle vrachtwagens hebben de nieuwste Euro 6-motoren, het bedrijf is volledig gasloos en op het dak van het warehouse ligt wel 30.000 vierkante meter aan zonnepanelen. Daardoor draaien ze vrijwel CO²-neutraal. Als het om duurzaamheid gaat, is Bakker Transport en Warehousing goed ‘op weg’. Het Heerenveense familiebedrijf beschikt over 46 vrachtwagens en in het ruim 33.000 vierkante meter grote warehouse worden goederen van klanten opgeslagen. “We vinden duurzaamheid heel belangrijk”, zegt directeur Nic Bakker. “Juist omdat de transportsector niet per se bekend staat als duurzaam, willen we laten zien dat dat wél mogelijk is.”
Rollende stellingen
De directeur vertelt dat het bedrijf duurzaamheid op drie verschillende manieren benadert. “Allereerst is er natuurlijk de CO²-reductie. Daaraan werken we met onze zonnepanelen en schone motoren, maar bijvoorbeeld ook met een slim systeem van rollende stellingen in ons warehouse. Dankzij die rollende stellingen zijn gangpaden niet meer nodig, en kunnen we 40 procent meer producten opslaan dan wanneer we traditionele stellingen hadden gebruikt. Door die hoge bezetting zit er bovendien relatief weinig lucht in het gebouw, waardoor koelen minder energie kost. Lucht laat zich namelijk lastig koelen.”
Top 10 van zuinigste rijders
De tweede duurzaamheidsbenadering is die van de duurzame relatie. Arjen Hoekstra, logistiek manager: “We willen onze klanten ontzorgen. Dat betekent onder meer dat we hun leveringen optimaliseren. Als wij drie keer per week naar een klant rijden, maar slechts een paar doosjes afleveren, is het waarschijnlijk efficiënter om één keer per week te komen met een wat grotere levering. Dat bespaart de klant geld en reduceert het aantal vervoersbewegingen en daarmee de CO²-uitstoot.” Tot slot is er intern aandacht voor duurzaamheid. “We publiceren regelmatig een top 10 van de chauffeurs die het zuinigst rijden. Zo hopen we onze chauffeurs te prikkelen om alert te zijn op hun rijgedrag.”
Veelbelovende technieken
Denk je aan vervoer en duurzaamheid, dan denk je al gauw aan alternatieve brandstoffen zoals waterstof of elektriciteit. Hoekstra en Bakker geven aan dat ze de ontwikkelingen op dat gebied nauwlettend in de gaten houden. Bakker: “We zijn bijna tien jaar testrijder geweest voor een ontwikkelaar van transportkoeling op basis van CO². Dat leek een veelbelovende, circulaire techniek, maar die wordt nu ingehaald door de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektriciteit en waterstof.”
Het wagenpark van Bakker Transport rijdt nog niet op een van die twee alternatieve brandstoffen, vertelt Hoekstra. “De actieradius van elektrische vrachtwagens is voor ons op dit moment nog te klein. Voor waterstof bestaat nog niet de juiste infrastructuur: je kunt dat in Nederland nog maar op een paar plaatsen tanken. Het is voor ons dus nog niet realistisch om daarop over te stappen.”
Samen oppakken
Het realiseren van die benodigde actieradius of infrastructuur is niet iets wat een transportbedrijf in z’n eentje voor elkaar krijgt, weet Hoekstra. “Daarvoor moet de hele keten samenwerken. Denk aan overheden, transportbedrijven, bouwers van vrachtwagens en experts op het gebied van die nieuwe technieken. Als we dit samen oppakken, kunnen we hier toekomst van maken.” Dat is dan ook meteen het advies van Hoekstra aan vakgenoten die zich met circulariteit of duurzaamheid willen bezighouden: “Zoek je netwerk op. Geef aan dat je graag onderdeel bent van nieuwe technieken en innovaties. Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden.”